Olejek CBD – jak stosować na sen. Ile kropli CBD na sen?

olejek cbd na sen

Olejek CBD to całe spektrum dobroczynnego oddziaływania na organizm. W tym również na sferę snu. Ale czy kannabidiol jest rodzajem pigułki nasennej? Nie, to tak nie działa. Czy jednak może wspomóc cierpiących na bezsenność, koszmary senne, problemy z zasypianiem, rozbiciem po przebudzeniu i innymi zaburzeniami snu? Jak najbardziej. Czy olejek CBD jest bezpieczny i skuteczny? Wyniki badań mówią, że tak, i właśnie sen jest obecnie najlepiej na świecie przebadanym aspektem odziaływania kannabidiolu.

Dlatego właśnie warto wypróbować olejki CBD, gdy trzeba sobie poradzić z koszmarami sennymi, z regulacją faz snu i gdy po przebudzeniu zamiast zwarci i gotowi do stawienia czoła nowym wyzwaniom jesteśmy rozbici, zmęczeni, zestresowani i bez chęci do działania.

Czym jest CBD?

CBD to inaczej kannabidiol, czyli związek organiczny występujący w konopiach. Po THC jest drugim najlepiej przebadanym kannabinoidem, których w konopiach zidentyfikowano już 113. 

Jednak CBD, w przeciwieństwie do THC nie wykazuje żadnych właściwości psychoaktywnych, gdyż nie stymuluje receptorów kannabinoidowych CB1 w mózgu. Kannabidiol (CBD) pełni natomiast funkcję modulatora receptorów CB1 i CB2, wspierając tym samym układ endokannabinoidowy, który wśród innych układów znajduje się w ludzkim organizmie. Układ ten odpowiada za utrzymanie organizmu w równowadze (homeostaza), będąc odpowiedzialnym za całe mnóstwo procesów neurobiologicznych zachodzących w organizmie. Reguluje choćby temperaturę ciała, pamięć, apetyt/łaknienie, płodność, funkcjonowanie układu odpornościowego, reakcje na strach i bodźce stresowe, nastrój a także regulację cyklu snu i czuwania. 

Układ endokannabinoidowy produkuje endokannabinoidy, których odpowiednikami są fitokannabinoidy pochodzące z konopi. Jeśli stan zdrowia zaczyna się pogarszać, układ ten nie nadąża z produkcją endokannabinoidów, a także nie jest w stanie podtrzymywać dłużej przy życiu tych, które już wyprodukował. I to jest ten moment, gdy może wkroczyć CBD.

Co to znaczy zdrowy sen?
 
O zdrowym śnie można mówić wtedy, gdy odpowiednia jest zarówno jego ilość jak i jakość każdej nocy. Czyli budzimy się rano wypoczęci, bez uczucia ciężkiej głowy. 
 
Pełen cykl snu powinien trwać 90-110 minut. Cechą charakterystyczną pierwszych kilku cykli jest to, że więcej czasu spędza się w głębokiej fazie snu a mniej w fazie REM (w niej tworzą się sny). W miarę upływu nocy faza REM się wydłuża i zaczynamy się wybudzać. Jeśli zatem REM przebiega prawidłowo, zapamiętujemy sny z jej końca. Dorosły człowiek potrzebuje minimum siedmiu godzin nieprzerwanego snu w ciągu nocy. Oczywiście zdarzają się wyjątki, niektórym wystarcza sześć godzin, innym osiem to mało. 
 
Generalnie zdrowy sen to ok. 5 pełnych cykli snu (wg. Allana Rechtschaffena), w trakcie których w mózgu zachodzą różne procesy. Dwie pierwsze określane są jako sen lekki, faza trzecia i czwarta to sen głęboki, natomiast ostatnia to faza REM. Pełne cykle to takie, gdy nie są przerywane przebudzeniami. 
 

Zaburzenia snu

Kłopoty ze snem występują wówczas, gdy albo nie możemy zasnąć albo w nocy budzimy się z różnych powodów. Gdy problemy ze snem trwają przez czas jakiś mówi się wówczas o zaburzeniach snu. Ciągłe niewyspanie prowadzi w końcu do wystąpienia różnych schorzeń. 

Do zaburzeń snu dochodzi najczęściej z kilku powodów, może to być życie w ciągłym stresie, złe nawyki żywieniowe albo też różne schorzenia, które utrudniają zasypianie. Mogą być spowodowane nadmiernie dostarczanymi organizmowi bodźcami, jak oglądanie do późna TV, gry komputerowe, późne treningi. Może to być nadużywanie kofeiny albo tzw. przebodźcowanie organizmu, spowodowane np. stanami lękowymi, życiem w stresie, bólem czy skutkami ubocznymi zażywanych leków. 

Jeśli organizmowi zapewniamy zbyt mało snu, powoduje to objawy w postaci ciągłego ziewania, obniżonego nastroju, przemęczenia, problemy z pamięcią, impulsywność, problemy z koncentracją, ciągłe poirytowanie czy wrażenie zamglonego umysłu. 

Do najczęstszych form zaburzeń snu należą: bezsenność, chrapanie oraz bezdech senny. 

Jeśli trwające zaburzenia snu nie są leczone, konsekwencje są naprawdę poważne. Z czasem dochodzi do osłabienia odporności, zwiększa się ryzyko wystąpienia nadciśnienia, słabnie libido, dochodzi do przybierania na wadze, występuje zwiększone ryzyko pojawienia się cukrzycy czy chorób serca. Kolejnym skutkiem może być wystąpienie stanów lękowych a nawet depresji.

Jak radzić sobie z zaburzeniami snu 

Sposobów na radzenie sobie z zaburzeniami snu jest sporo. Wszystko zależy od tego na jakim etapie zaburzeń snu jesteśmy. Można stosować terapie behawioralne, można suplementy lub silne leki przepisywane na receptę. Jednak stosowanie innych środków nasennych, tak jako same zaburzenia snu, niosą za dobą wiele skutków niepożądanych. Dlatego zanim sięgnie się po leki, zawsze warto wpierw postawić na naturę. Jak wśród naturalnych preparatów prezentuje się olejek CBD na bezsenność?
 
Olejek CBD na sen
 
Olejek CBD stosowany na sen często towarzyszy terapii behawioralnej. Niektórzy stosują go również jako jedyny sposób na poradzenie sobie z zaburzeniami snu. A dlaczego olejek CBD tak świetnie sprawdza się zastosowany przy problemach ze snem? Przede wszystkim dlatego, że moduluje układ endokannabinoidowy, czym wpływa na receptory w mózgu, a także na komunikację między neuroprzekaźnikami.  Działa w ten sposób podobnie jak leki z grupy SSRI, nie powodując jednak skutków ubocznych. I nawet duże dawki zażywanego olejku CBD, zawierające 1500 mg kannabidiolu są dobrze przez organizm tolerowane. 

Na świecie przeprowadzono już całe mnóstwo badań nad wpływem CBD na sen i ich wyniki są naprawdę obiecujące. Jednym słowem kannabidiol ma ogromny potencjał, co może mieć związek z jego właściwościami przeciwbólowymi, przeciwzapalnymi i przeciwlękowymi. A jak CBD oddziałuje na poszczególne zaburzenia snu? 

  • Wieczorne gonitwy myśli i stany lękowe – to najczęstsze przyczyny uniemożliwiające zasypianie. Przeważnie oznaczają one problemy z układem nerwowym. Dzięki temu, że CBD ma wpływ na neuroprzekaźnik GABA, poprzez modulację jego receptorów powoduje jego uruchomienie. GABA jest jakby hamulcowym, który wstrzymuje przestymulowany układ nerwowy. Może to mieć wpływ nie tylko na uspokojenie goniących myśli, co przełoży się na możność zaśnięcia, ale również wspomoże w radzeniu sobie ze stresem czy brakiem koncentracji.
  • Problemy z zaśnięciem – badając oddziaływanie większych dawek olejku CBD na organizm zauważono, że ludzi zaczyna ogarniać wówczas wzmożona senność. Powodem takiego stanu jest obniżanie się ciśnienia krwi, co sprawia, że uspokaja się oddychanie a ciało wykazuje gotowość do zapadnięcia w sen. Jeśli zatem na godzinę przed snem zastosować zwiększoną dawkę olejku CBD, daje się ciału czas na uspokojenie i pozwala na szybsze wejście w pierwszą fazę snu.
  • Zaburzenia fazy REM – gdy będąc w zaburzonej fazie REM śnimy, często dochodzi wówczas do niekontrolowanych ruchów, do wokalizacji czy innych reakcji, powoduje to wybudzanie się. Zażywanie DCB poprzez prawdopodobnie utrzymywanie organizmu dłużej w fazie głębokiego snu eliminuje te uboczne „atrakcje” fazy REM. 
  • Przewlekły ból – dolegliwości bólowe, niezależnie czy są skutkiem urazu, stanu zapalnego, choroby czy treningu, zawsze powodują pogorszenie się jakości snu albo czasem wręcz bezsenność. Ze względu na to, że CBD ma już naprawdę dobrze udokumentowane działanie przeciwbólowe oraz przeciwzapalne, jest w stanie zniwelować te przyczyny bezsenności. 
 
Ile kropli CBD na sen
 
Dawkowanie olejków CBD zawsze podane jest na opakowaniu bądź ulotce. Ale są to dawki orientacyjne. Na każdego bowiem kannabidiol działa inaczej, a zaburzenia snu mają różne przyczyny. Dlatego dawki te należy traktować raczej jako bardzo ogólne ramy stosowania i dojść do optymalnego działania CBD na własny organizm metodą prób i błędów. 

Duży wpływ na oddziaływanie olejku CBD ma również nasz wiek, waga, jak sprawny jest nasz metabolizm, w jakiej formie i w jakim spektrum kannabinoidów przyjmujemy kannabidiol.

Ale od czegoś trzeba zacząć. Dobrym sposobem do dochodzenia do optymalnej dawki dla siebie jest 1-6 mg olejku CBD na każde 5 kg masy ciała na początek. Gdzie 1 mg to dolna granica, a 6 mg to teoretycznie maksymalna dawka. 

Jeśli zatem ktoś waży 60 kg, to zażywanie 12 mg na dzień powinno utrzymywać taką osobę w dobrej formie za dnia, ułatwiać koncentrację i dawać przejrzystość myśli. Natomiast zastosowanie dawki maksymalnej (72 mg) powinno działać uspokajająco i nasennie. Czyli można spróbować przyjmować 10 mg w ciągu dnia w jednej lub dwóch dawkach i na godzinę przed snem powiedzmy 25 do 50 mg, najlepiej stopniowo ją zwiększając. 

Czyli zasada jest taka – zaczynaj od mniejszych dawek i stopniowo je zwiększaj, aż poczujesz, że olejek CBD działa optymalnie.

Światowa Organizacja Zdrowia oficjalnie uznała, że CBD jest substancją naturalną i bezpieczną. Kannabidiol nie uzależnia i nie jest toksyczny niezależnie od dawki. Nie odnotowano też żadnego przypadku zgonu wynikającego z przedawkowania kannabinoidów. A działania niepożądane stosowania CBD ograniczają się do nieznacznego obniżenia ciśnienia, suchości w ustach i senności. Przed stosowaniem kannabidiolu należy się również upewnić czy nie ma wpływu na zażywane przez nas leki, może bowiem zmieniać czas ich wchłaniania się.
 
Bibliografia: 

  1. „Wybrane zagadnienia z medycyny snu” MICHAŁ SKALSKI; Katedra i Klinika Psychiatryczna Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego; file:///C:/Users/Sylwia/Downloads/7ae33a49-b12e-4917-8610-71954fb41515-wcag.pdf
  2. „Powody stosowania kannabidiolu: przekrojowe badanie użytkowników CBD, skupiające się na samooceny stresu, lęku i problemów ze snem”; Julie Moltke & Chandni Hindocha; 2021r.; https://jcannabisresearch.biomedcentral.com/articles/10.1186/s42238-021-00061-5
  3. „Wpływ ostrego ogólnoustrojowego podawania kannabidiolu na cykl snu i czuwania u szczurów”; Marcos Hortes N Chagas , José Alexandre S Crippa , Antonio Waldo Zuardi i inni; 2013 r.; https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0269881112474524
  4. „Translacyjne badanie terapeutycznego potencjału kannabidiolu (CBD): ku nowej epoce”; José A. Crippa, Francisco S. Guimarães, Alline C. Campos i Antonio W. Zuardi; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6161644/
  5. „Skuteczność oleju kannabidiolowego w leczeniu lęku i bezsenności u dzieci jako części zespołu stresu pourazowego: opis przypadku”; Scott Shannon, MD, ABIHM, Asystent profesora klinicznego psychiatrii na University of Colorado School of Medicine w Fort Collins; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5101100/
  6. „CANNABIDIOL (CBD) Critical Review Report”; Expert Committee on Drug Dependence  Fortieth Meeting;  Geneva, 4-7 June 2018; World Health Organization. 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Obowiązkowe pola są oznaczone gwiazdką

Chyba nie zostawisz tak swojego koszyka :)?

.

Wpisz e-mail, jeśli chcesz zachować koszyk na później. Istnieje również spora szansa, że wyślemy jakiś kod rabatowy :)